حرکت از نظام اقتصادی مبتنی بر واردات به‌سمت اقتصاد تولیدمحور، مستلزم تقویت بخش تولید با استفاده از همه‌ی امکانات و ظرفیت‌های ملی است. در این میان، مدیریت صحیح بازار و اتخاذ سیاست‌های تجاری مناسب، نقش پررنگی در توانمندسازی بخش تولید دارد؛ چراکه بازار مصرف بزرگ، فرصتی بی‌بدیل برای رونق تولید داخلی به‌عنوان بخش واقعی اقتصاد به‌شمار می‌رود. این امر در گرو هماهنگی مؤثر بین بخش‌های تجاری و تولیدی در داخل کشور است و نبود چنین هماهنگی‌هایی، باعث می‌شود تا واردات به‌عنوان یک چالش جدی پیش‌روی تولیدکنندگان قرار گیرد. جلوگیری از واردات بی‌رویه‌ی کالا به کشور و مسئله‌ی حمایت از تولید ملی، که بارها مورد تأکید رهبر انقلاب قرار گرفته است،۱و۲ بدون تنظیم یکپارچه‌‌ی سیاست‌های تجاری و سیاست‌های صنعتیِ ناظر به توانمندسازی تولید، محقق نخواهد شد.

بررسی مدل اقتصادی کشورهای مختلف نشان ‌می‌دهد هرچه یک کشور از واردات کالاهای نهایی و صادرات مواد خام (مدل اول) به‌سمت واردات مواد خام و صادرات کالاهای نهاییِ با ارزش افزوده‌ی بالاتر (مدل دوم) حرکت کند، ثروت بیشتری تولید خواهد کرد و این حقیقت، همان تفاوت اصلی بین کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای فقیر است.

تجربیات جهانی متعددی از سیاست‌گذاری‌ دولت‌ها در توسعه‌ی صنعت از طریق «مدیریت بازار و تنظیم تجارت» وجود دارد که به‌عنوان مثال می‌توان به نقش
ادامه مطلب
منبع : از ما حرکت از خدا برکت |جایگاه «مدیریت تجارت خارجی» در رونق بخش «تولید»
برچسب ها : واردات ,تولید ,کشور ,کشورهای ,به‌عنوان ,سیاست‌های ,سیاست‌های تجاری